Accès membres

Mot de passe perdu? S'inscrire

27-03-2024 22:53

Charles Aron Charles Aron

Hi All,Recently I came across these minute, setose

26-03-2024 17:14

Juuso Äikäs

These little black ascos were growing on a dead, d

25-03-2024 13:41

B Shelbourne B Shelbourne

• Hyaloscyphaceae (no VBs), Hyaloscypha: Macro a

25-03-2024 21:27

Riet van Oosten Riet van Oosten

Hello, Found by Laurens van der Linde, March 2024

26-03-2024 14:37

DAVID MARCOS DAVID MARCOS

Spores (telles qu'elles apparaissent à l'intérie

24-03-2024 08:27

Thierry Blondelle Thierry Blondelle

HiOn Hedera helix fallen branchEcological habitat:

26-03-2024 11:06

michel bertrand

Bonjour, Malgré de nombreuses recherches, je n'a

25-03-2024 14:08

Ursula Kozik

Bonjour et bonne journée, On m'a envoyé une tro

25-03-2024 03:56

B Shelbourne B Shelbourne

• Scuttelinia: Macro and habitat.• S. scutella

25-03-2024 20:21

DAVID MARCOS DAVID MARCOS

Bonjour, je m'appelle David et je débute dans l'i

« < 1 2 3 4 5 > »
Leucoscypha patavina vs L. semi-immersa
Miguel Ángel Ribes, 10-02-2010 01:00
Miguel Ãngel RibesI do not have clear which is the difference among L. patavina and L. semi-immersa. I have this L. semi-immersa record identified some time ago by Zotto:

Http: // www.micobotanicajaen.com/Revista/Articulos/MARibesR/Aportaciones006/Leucoscypha%20semiimmersa%20130107%2006.pdf

But now I have found this another one in beach dunes in Mallorca (Spain)
Certainly, is the correct name of L. patavina now Pustularia patavina?

Thanks,
______________________________________________________
No tengo claro cuál es la diferencia entre L. patavina y L. semi-immersa. Tengo esta recolecta confirmada hace tiempo por Zotto:

http://www.micobotanicajaen.com/Revista/Articulos/MARibesR/Aportaciones006/Leucoscypha%20semiimmersa%20130107%2006.pdf

Pero ahora he encontrado esto otro que adjunto en dunas de playa en Mallorca (España)

Por cierto, ¿el nombre correcto de L. patavina es Pustularia patavina?

Gracias

Miguel
NC NC, 10-02-2010 10:54
Re:Leucoscypha patavina vs L. semi-immersa


Hello Miguel Angel

In Dune Sea and coaling, Northern Spain,. We have been collecting patavina Leucoscypha for several years.

The picture image corresponds well with our collecting.

In microscopy, spores are fusoides (detail not seen in the picture spores) but the dimensions are similar in both cases. Moreover, the hairs of your collection match in size and shape l. patavina. L semiinversa has the smaller, less colourful apotecios and hairs reach the 700 µm. length.

From my point of view your collects corresponds to L.patavina

Best regards

J.L. Pérez

Hola Miguel Angel,
En dunas marítimas y carboneras, etc. del norte de España, venimos recolectando Leucoscypha patavina desde hace bastantes años.
La imágen de la fotografía corresponde bien con nuestras recolectas.
En cuanto a la microscopía, las esporas son fusoides (detalle que no se aprecia en las esporas de la fotografía) pero las dimensiones son similares en ambos casos. Por otra parte, los pelos de tu recolección coinciden en la forma y tamaño con L. patavina. L. semiinversa tiene los apotecios más pequeños, de menos colorido y los pelos alcanzan las 700 µm. de longitud.
Desde mi punto de vista tu recolecta corresponde a L. patavina
Saludos
J.L. Pérez
Miguel Ángel Ribes, 10-02-2010 13:35
Miguel Ãngel Ribes
Re:Leucoscypha patavina vs L. semi-immersa
I have an e-mail from anyone (north of Spain, ¿perhaps Enrique Rubio?), via Ascofrance, incomplete (only an extract), but I do not see it here, in Ascofrance ¿?

Thanks,

Miguel
Pérez Joe, 11-02-2010 10:57
Re:Leucoscypha patavina vs L. semi-immersa
Hello Miguel Angel,
In the north of Spain, Leucoscypha patavina is common. habita in maritime dunes, charcoal-bins, bedaubed places, moss, etc.
The macro and micro that you spend of leucoscypha semi-inversa, seems to me that there corresponds better with L. patavina, species of major size, more colored, spores more fusiformes though it confuses very much the lack of this character in the photo that you spend and with the minors' hair measure.
But it is a personal appraisal ... and in addition, I am not acquainted with L. semi-inversa,
Regards
J.L.Pérez

Hola Miguel Angel,
Por el norte de España, Leucoscypha patavina es común. Habita en dunas marítimas, carboneras, lugares embarrados, musgo, etc.
La macro y micro que pasas de leucoscypha semiinversa, me parece que corresponde mejor con L. patavina, especie de mayor tamaño, más coloreada, esporas más fusiformes (aunque despista mucho la falta de este caracter en la foto que pasas) y con los pelos de menores dimensiones.
Pero es una apreciación personal... y además, no estoy familiarizado con L. semi-inversa.
Saludos
J.L. Pérez
Nicolas VAN VOOREN, 11-02-2010 19:17
Nicolas VAN VOOREN
Re:Leucoscypha patavina vs L. semi-immersa
Comme l'indique José-Luis, L. patavina semble être une espèce typique des milieux sableux en génral, et du littoral en particulier (mes récoltes proviennent de l'île de Ré), alors que L. semiimmersa se récolte plus volontiers hors littoral, sur terre nue, parfois en bordure de ruisseau, ou même sur place brûlée. Macroscopiquement, les deux espèces sont vraiment très proches, peut-être L. patavina se différencie par une couleur orangé plus intense mais ce n'est pas un critère absolu. Par contre, il y a une différence de taille de spores importante. Les spores chez patavina peuvent dépasser parfois les 30 µm, alors que mes récoltes de semiimmersa n'ont jamais dépassé les 21 µm de long.

Je vous renvoie vers la publication de notre ami René Dougoud dans Fungi non delineati 18, les deux espèces y sont parfaitement décrites et illustrées.
Miguel Ángel Ribes, 12-02-2010 00:06
Miguel Ãngel Ribes
Re:Leucoscypha patavina vs L. semi-immersa
Thank you José Luis and Nicolas

I think now I am more near to understand both species. Now I think record 051209 10 is L. patavina (Pustularia patavina).

But I have a new record from Tenerife (Canary Island), 26/12/2009, in nude soil, inside a Pinus canariensis forest, burned in 2007, with small apothecios (<2,5 mm). I think this record is nearest L. semiimmersa than L. patavina, isn't it?

Thanks again

Miguel
Nicolas VAN VOOREN, 12-02-2010 08:05
Nicolas VAN VOOREN
Re:Leucoscypha patavina vs L. semi-immersa
Oui, selon moi, cette collection peut être nommée L. semiimmersa.
Miguel Ángel Ribes, 12-02-2010 13:32
Miguel Ãngel Ribes
Re:Leucoscypha patavina vs L. semi-immersa
Merci Nicolas

Miguel