Accès membres

Mot de passe perdu? S'inscrire

23-04-2024 21:49

Ethan Crenson

Hello all, A friend recently found this orange as

23-04-2024 15:18

Lothar Krieglsteiner Lothar Krieglsteiner

... but likely a basidiomycete. I hope it is o.k.

22-04-2024 11:52

Zuzana Sochorová (Egertová) Zuzana Sochorová (Egertová)

Hello,I made a loan of a collection of Microstoma

23-04-2024 13:17

Edouard Evangelisti Edouard Evangelisti

Bonjour à tous, Je viens de récolter ce que je

11-01-2022 16:36

Jason Karakehian Jason Karakehian

Hi does anyone have a digital copy of Raitviir A (

22-04-2024 08:54

Rafael Cabral

Bonjour à toutes et tous, Quelqu'un pourrait-il

22-04-2024 20:38

Miguel Ãngel Ribes Miguel Ángel Ribes

Good afternoon.Does anyone know this anamorph?It g

21-04-2024 14:29

B Shelbourne B Shelbourne

• Genus Brunnipila: Distinct macro and habitat,

19-04-2024 14:28

B Shelbourne B Shelbourne

Cudoniella tenuispora: Distinctive macro and habit

20-04-2024 16:02

Michel Hairaud Michel Hairaud

Bonjour,On me fait part, pour diffusion d une list

« < 1 2 3 4 5 > »
encore des nectrias
Patrice LEFRANCOIS, 05-03-2009 17:02
Bonjour,
Je voudrais mieux comprendre la micro d'un nectria que je viens de faire.
Il me semble voir des conidiphores à côté d'asques sur cette micro. Est ce que je me trompe ? et si oui pourquoi y a t-il une forme imparfaite sur ce nectria ?
merci d'avance
Bien cordialement
  • message #6957
Gary Samuels, 05-03-2009 17:21
Re:encore des nectrias
Patrice congratulations on a very nice preparation! Everything is in focus and the composition is 'pleasing.' My only wish would be that I could see the ascus apex in higher magnification and that I could see the perithecia.

You have asci and pseudoparaphyses, not conidia. From your image I can guess that it is Hydropisphaera, but this is only guess. I would want to see the perithecia, and also the asci are a bit unusual -- maybe not Hypocreales.

One distinction between pyrenos and loculoascomycetes is that in pyrenos sterile tissues form in the developing centrum; these tissues develop by meristematic activity. In most pyrenos the meristem is in the base, among the asci and the sterile filaments that result are called paraphyses; they are free at the apex. ONe of the characteristics of most of the Hypocreales (exclusive of the Clavicipitaceae) is that the meristem is situated in the apex of the developing perithecium; the filaments grow down. Typically the sterile tissues in the Hypocreales dissolve as asci mature, but often one can see the remains as swollen cells. In 'Nectria' fuckeliana, which is no nectria!, the sterile tissues are really filamentous (please collect this species on conifers for me!).

Patrice LEFRANCOIS, 05-03-2009 23:36
Re:encore des nectrias
Bonjour Gary,
thank you for your answer.
for this moment i can send two macrophotos about this asco.
  • message #6960
Patrice LEFRANCOIS, 05-03-2009 23:36
Re:encore des nectrias
and the second.
thank you for your attention
Patrice
  • message #6961
Alain GARDIENNET, 06-03-2009 09:41
Alain GARDIENNET
Re:encore des nectrias
Bonjour Patrice,
Le substrat a l'air d'être du Fagus, me trompe-je ?
Ta récolte me fait penser à un Neonectria. Du côté du groupe de coccinea... peut-être. Il faudrait plus de renseignements concernant ta récolte (réaction à la potasse, épaisseur de la paroi, composition de celle-ci, aspect de l'ascome, est-il lisse, description des spores, taille ornementation... Je te dis ce qu'il faudrait faire, c'est ce que Christian nous apprend à nous autres néophytes, tout en sachant que ce n'est pas simple et que cela ne suffira eut-être pas (je pense à la connaissance de l'anamorphe)
Amuse toi bien !
Alain
Patrice LEFRANCOIS, 06-03-2009 09:49
Re:encore des nectrias
Merci Alain pour ton encouragement,
Effectivement, il doit s'agir d'un fagus. Pour la petite histoire, mon oeil avait été attiré par un hêtre qui avait de loin une grande tache noire et en m'approchant sur un petit arbre à côté les mêmes taches noires étaient plus diffuse et j'ai remarqué ces nectrias.
Existe t-il de la documentation de base pour la détermination et sur ce qu'il faut voir sur ce genre ?
J'ai bien vu le livre de Gary sur le net mais un peu compliqué pour débroussailler le problème.
bien amicalement
Patrice
Alain GARDIENNET, 06-03-2009 09:58
Alain GARDIENNET
Re:encore des nectrias
J'ai vécu la même petite histoire que toi avec des rondins de hêtre.
Quant à la littérature, tu en cites une sérieuse à coup sûr, je n'en connais pas de meilleure sur le sujet pour l'instant. En attendant, c'est ce que je fais parfois, tu soumets lé récolte avec les renseignements que je te citais, et tu auras une réponse fournie. Gary, lit le forum, il n'est pas le seul et puis il y a notre Christian national qui t'aidera aussi probablement. C'est comme cela que je fais. La multiplication des récoltes, entraine la multiplication d'infos ; alors on commence à comprendre deux ou trois trucs et ça vient un peu.
C'est pourquoi je t'encourage à persévérer. C'est sympa de voir que d'autres ont les mêmes problèmes, font les mêmes récoltes. On a tous à y gagner.
Alain
Patrice LEFRANCOIS, 06-03-2009 10:06
Re:encore des nectrias
merci
Gary Samuels, 06-03-2009 16:04
Re:encore des nectrias
Alain is certainly correct: Patrice's fungus is a Neonectria of the coccinea/galligena complex. The most common species on Fagus in Europe are Neo. coccinea (ascospores 12.5-14.5 x 5.0-6.5(-8.5))and Neo. ditissima (spores 15-20 (-29) x 6.508.5(-10) um). My colleague Lisa Castlebury et al have written abaout these species (Can J Bot 84:1417-1433. 2006) and if anybody wants a pdf of that article, send me an email gary.samuels@ars.usda.gov

If the host is Hedera, then there is a Neo hederae that I'd love to see fresh.

There are several as yet undescribed European species of Neonectria on hardwoods.

I keep saying this, but anamorphs are critical to species recognition in this group. All will have Cylindrocarpon. A student here is working on Neonectria and, as always, we will welcome fresh collections. If you care to share specimens with us, please send me an email.

Neo's are quite wonderful fungi. In part because they're pretty, but also because of their biology and host specificity. Please keep collecting them!