Accès membres

Mot de passe perdu? S'inscrire

30-04-2024 16:22

François Bartholomeeusen

Dear forum members,On April 25 2024, I found one f

03-05-2024 18:04

Riet van Oosten Riet van Oosten

Hello, Found by Laurens van der Linde on Rubus fr

02-05-2024 20:04

éric ROMERO éric ROMERO

Bonjour, Une question à propos de la réaction a

01-05-2024 23:22

Ethan Crenson

Hi all, Found late last week in a New York City p

29-04-2024 21:32

Robin Isaksson Robin Isaksson

Hi! Found in Sweden. Ascomata with haris, se

01-05-2024 12:54

F. JAVIER BALDA JAUREGUI

Hello, everyone.An idea for this pyreno, I found u

30-04-2024 16:59

Sylvie Le Goff

Bonjour. Petite pézize récoltée au sol en bordu

30-04-2024 19:43

Gernot Friebes

Hi!We observed this hyphomycete growing between le

30-04-2024 16:08

maurice pelissier maurice pelissier

BonjourTrouvé dans un torrent de montagne au Chir

29-04-2024 21:51

Mathias Hass Mathias Hass

Hi everyone, Found on attached branches of top pa

« < 1 2 3 4 5 > »
Demande
René Dougoud, 08-08-2011 17:17
Chers Collègues,

J'ai pour référence, en herbier, une récolte de notre Collègue Collot faite en 2000, de "Belonidium" sericeum (Alb. & Schwein.) Larson, pour laquelle j'ai noté comme référence France, forêt de Sugny.

Y a-t-il parmi vous une personne qui serait en mesure de me communiquer des infos plus précises, soit département, ville ou village proche.

Merci de votre peine

René

Hans-Otto Baral, 08-08-2011 17:28
Hans-Otto Baral
Re : Demande
Cher René

the author of that name is Lorton, not Larson, and it is currently cited as
Chlorosplenium sericeum (A & S) Boud.

For a longer time I have used that name for a very small discomycete, related to Hyphodiscus, with very small spores. That was because an authentic  specimen under that name by Schweinitz belonged to that species. But the colour plate in Alb. & Schwein. suggests that the original concept concerned the larger discomycete with very long spores, and which stains the wood green (= Erinella aeruginosa). I assume you know which of the two you have.

Surely Robert collected in Sugny, Ardennes, which is about 45 km ENE of Reims.

Zotto
René Dougoud, 08-08-2011 18:38
Re : Demande
Bien Cher,

Merci pour tes réponses. J'espère que tu vas bien !

Le genre Chlorosplenium a été traité pas Dixon in Mycotaxon  1(2) 1974 et Peziza sericea Alb. et Schwein., espèce type, a été rejeté. Les espèces de Chloroplenium sont des Dermateaceae.

Les genres Erinella Quél, Erinella Sacc. Dasyscyphus Nees ex Gray et Belonidium Mont. & Durieu sont synonymes reconus être des synonymes au genre Lachnum Retzius. Le genre Lachnum ne convient pas non plus pour P. sericea, les paraphyses ne sont pas pointues, mais franchement obtuses et le mycélium colore le substrat, ce qui est particulier. Le genre Otwaya Bearton a le mycélium qui colore le bois en vert, mais la texture de l'exc. ectal est t. intricata,  il y deux types de paraphyses, les poils sont lisses et les ascopores ornementées !!

Je considère ce champignons orphelin de nom !!

Je demeure ouvert à une discussion

Reçois mes bons messages

René
Hans-Otto Baral, 08-08-2011 19:03
Hans-Otto Baral
Re : Demande
Yes, René, you hit the point, as once Ain Raitviir said to me, who also investigated this marvellous fungus.

I actually ordered the type of Otwaya, but it was lost during travel, as far as I remember! The spores are very different, I agree, but for me such sporological features not necessarily result in a separate genus. The dimorphism in paraphyses sounds not very striking to me, only a variation in width. Yes for the excipulum, though also here we have sometimes such variation within a genus.

I got the original sketch and diagnosis from MELU, but this doesn't say much more than the protologue.

Stip took a culture a year ago, and I still hope that we will get a sequence some time.

Actually this is one of my papers that were started years ago but never finsihed.

Did you see the fungus fresh and make any drawings?

Zotto
René Dougoud, 08-08-2011 22:42
Re : Demande
Bien Cher,

J'ai travaillé cette espèce et je pense proposer un nouveau genre.

Je t'envoie le travail en privé, y compris avec photos et dessins.

René