23-12-2024 18:18
Rot BojanHello!I've been working with this small fungus for
23-12-2024 22:59
Lucian ClanetHello,I'm trying to find information about the Hyp
21-12-2024 12:45
Marc DetollenaereDear Forum,On naked wood of Fagus, I found some ha
23-12-2024 12:10
Bernard CLESSEBonjour à toutes et tous,Pourriez-vous m'aider à
17-12-2024 12:33
Lothar Krieglsteinerthis fluffy anamorph was repeatedly found on decid
22-12-2024 10:19
Simon GurtnerHello,can anyone help me identify this small ascom
22-12-2024 10:53
Bernard CLESSEPourriez-vous me confirmer ma détermination de ce
Peziza spec.
Björn Wergen,
06-12-2010 15:36
in august I have found another small Peziza on soil under some Urtica and other plants. The fruitbody was a single one 10-20 mm, disc-shaped, with violet hymenium and a fine granulouse outside.
Spores 14-16 x 7-8,5 (9) µm, broad-ellipsoid to ellipsoid, hyaline, with fine single warts 0,3 µm high and two vakuoles; Asci with 8 uniseriate spores; Paraphyses with bulbose apices filled with violet-brown pigment.
any ideas what it can be? Thanks a lot for help.
with best regards,
Kazuya
Erik Steuperaert,
06-12-2010 16:50
Re:Peziza spec.
It is difficult to say without more information. There different possibilities.
Peziza depressa
Peziza michelli
Peziza trachicarpata
Peziza boltoni
Paziza badia
Peziza micropus
Peziza depressa
Peziza michelli
Peziza trachicarpata
Peziza boltoni
Paziza badia
Peziza micropus
Jean Pierre Dechaume,
06-12-2010 17:05
Peziza atrospora
Peziza boltoni
Peziza saccardiana
Peziza boltoni
Peziza saccardiana
René Dougoud,
06-12-2010 19:02
Cher Collègue,
D'après ce que je vois (ascospores encore dans les asques = non encore matures et non dans le bleu coton lactique ; avec le sommet des paraphyse en crosses à contenu coloré de violet) et d'après ce que je lis, je pense (mais ne dis pas qu'il s'agit de...) à P. tenacella, (= P. subviolacea Svrcek ; = P. violacea Pers. ex Pers. Donadani ; = P. praetervisa Bres. Ss Boud., Dennis et auct. plur., non P. praetervisa Bres. = P. petersii Berk. (= P. sarrazini Boud.) ceci bien que non sur une place à feu, encore qu'il puisse s'agir d'une place à feu un peu âgée.
Voir aussi les Peziza prochent de P. tenacella, décritent par Donadini, croissant hors places à feu ou sur places à feu assez âgées.
Toujours de ce que je lis et je vois, je pense que l'on peut éliminer les espèces proposées plus haut.
Cordialement
René
D'après ce que je vois (ascospores encore dans les asques = non encore matures et non dans le bleu coton lactique ; avec le sommet des paraphyse en crosses à contenu coloré de violet) et d'après ce que je lis, je pense (mais ne dis pas qu'il s'agit de...) à P. tenacella, (= P. subviolacea Svrcek ; = P. violacea Pers. ex Pers. Donadani ; = P. praetervisa Bres. Ss Boud., Dennis et auct. plur., non P. praetervisa Bres. = P. petersii Berk. (= P. sarrazini Boud.) ceci bien que non sur une place à feu, encore qu'il puisse s'agir d'une place à feu un peu âgée.
Voir aussi les Peziza prochent de P. tenacella, décritent par Donadini, croissant hors places à feu ou sur places à feu assez âgées.
Toujours de ce que je lis et je vois, je pense que l'on peut éliminer les espèces proposées plus haut.
Cordialement
René
Björn Wergen,
06-12-2010 23:22
Hi Eric, Jean Pierre and René,
thanks very much for the help. I thought it is P. subviolacea, but I was not sure at all. I even didn't know about P. subviolacea = P. tenacella.
cheers,
Kazuya
(who cannot read the french language so perfect that he is able to understand it correctly, sorry for this ^^).
thanks very much for the help. I thought it is P. subviolacea, but I was not sure at all. I even didn't know about P. subviolacea = P. tenacella.
cheers,
Kazuya
(who cannot read the french language so perfect that he is able to understand it correctly, sorry for this ^^).